Ruimte

Ruimte

Klank bewerken is belangrijk in het maken van opnames. Ik zou zelfs zeggen 'essentieel'. Er zijn waarschijnlijk nauwelijks albums zonder equalizers, limiters, compressors, reverb, etc... Maar door deze bewerkingen gaat er dikwijls iets essentieels verloren, met name het gevoel dat opgeroepen wordt door de ruimte. Ruimtelijkheid is te horen in de vorm van akoestiek. Hetzelfde stuk kan op verschillende plaatsen een volledig verschillende indruk maken, onafhankelijk van de uitvoering of de muziek op zich. Dit bepaalt voor een groot stuk de perceptie. Alleen al door de akoestiek kan een lichtvoetig, vrolijk stukje omgetoverd worden tot een griezelige, kille melodie. Een hele tijd geleden speelde ik met de gedachte om opnames op locatie te maken, juist om die plaatselijke akoestiek tot z'n recht te laten komen, zelfs al klinkt het er niet 'mooi' (In tegenstelling tot wat sommigen beweren is schoonheid niet een vereiste voor kwaliteit in de 'kunsten', trouwens, probeer 'mooi' maar eens te definiëren...).
Maar, het werd uitegesteld door teveel andere prioriteiten en, jawel: faalangst. Opnames maken resulteert bij mij meestal in 'fear for the red button', of met andere woorden, vanaf het moment waarop de 'record-knop' wordt ingedrukt, beginnen de fouten zich op te stapelen. Wanneer je wil opnames maken met de bedoeling het zonder 'klank-censuur' uit te brengen, is dit natuurlijk een probleem. Opgeven is geen optie. Ik ben er dus toch aan begonnen.

Wat volgt is een lijst met opnames, op locatie opgenomen en zonder aanpassing van de klank. Bij het luisteren, sluit de ogen en probeer je in te beelden hoe de ruimte er uitziet.

Damme

Carulli - Rondo, No. 34 uit Op. 241. -

Dit is opgenomen in het klaslokaal, in de 'Rostune', waar ik lesgeef in Sijsele.

Tielt

De klokken van Huis Tabor

De lessen van Pro Musica gaan momenteel door in huis Tabor. Om 17u50 begint de klok te luiden. De ruimte was vroeger één van de cellen waar de paters sliepen, groot is het in elk geval niet. Het gebouw draagt een hele geschiedenis in zich mee. Meer informatie kan je hier vinden: https://huistabor.be/geschiedenis/.

Torhout

Robert Johnson - Alman

In het Sint-Rembert in Torhout geef ik groepsles gitaar in 'Blok 9'. Om te voorkomen dat er een verkeerd beeld geschapen wordt: ik geef er geen klassieke gitaar, de opname is niet gelinkt aan de lessen, het is gemaakt voor dit experiment. Toen ik het resultaat hoorde was ik verbaasd over hoe 'droog' het klinkt.

Van dit stukje heb ik ook een 'homestudio-versie', die vind je terug op mijn pagina met klassieke gitaar

Next Post